Makaron

Italian pasta fettuccine nest

Makaron podobnie jak ryż, występuje w kilku rodzajach, które różnią się od siebie ilością składników odżywczych, kalorycznością i smakiem. Warto zastanowić się nad odpowiednim wyborem, który może pozwolić nam m.in. zachować szczupłą sylwetkę. Wśród makaronów wyróżniamy:

1. Makaron jajeczny – w rzeczywistości jest to ususzone ciasto, składa się z mąki pszennej (zazwyczaj typu 450, 500), jaj i wody. Jeśli wybieramy ten makaron warto zwrócić uwagę na etykiety, makaron ten nie powinien zawierać żadnych konserwantów. Niestety często, szczególnie w przypadku makaronów wielojajecznych, używa się nie tyle jajek świeżych, co sproszkowanych. Makarony produkowane z białej oczyszczonej mąki pozbawione są wielu składników odżywczych. Składa się w 70% składają się z węglowodanów, pozostała część to białko i tłuszcze. Makaron jajeczny jest bardziej kaloryczny niż makaron z pszenicy twardej. Ilość kalorii rośnie wraz z ilością jajek dodanych do kilograma mąki.

2. Makaron z mąki pełnoziarnistej – jest produkowany z pełnoziarnistej mąki, która pochodzi z pełnego przemiału czyli powstaje ze zmielonych w całości ziaren wraz z łuską (stąd pochodzą otręby) i kiełkiem (zarodkiem) ziarna. Taka mąka nie jest przesiewana i nie jest w ten sposób pozbawiana najcenniejszych w zdrowej diecie składników.

Mąka pełnoziarnista:

  • może mieć typ 3000 i może być zarówno: pszenna (wtedy makaron ma kolor brązowo-żółty) jak i żytnia (wtedy makaron ma ciemno-brązowy kolor).
  • może mieć typ 2000, wtedy nazywana jest razową, gdyż wyprodukowana jest przez jednorazowe grube zmielenie ziarna, zawierającego otręby. Mielone ziarno może być zarówno pszenicą (makaron razowy pszenny) jak i żytem (makaron razowy żytni).

3. Makaron z pszenicy durum inaczej z mąki semoliny – durum to gatunek pszenicy o bardzo twardym i nieco większym od pospolitej pszenicy ziarnie. Pszenica ta nie rośnie w Polsce (nieodpowiedni klimat), dlatego jest sprowadzana m.in. z Włoch, Kanady i USA. Mąka uzyskana z pszenicy durum to semolina. Mąka ta ma więcej glutenu, ale jest zdrowsza od zwykłej, białej, gdyż ma więcej białka i witamin. Taki makaron powinien składać się wyłącznie z semoliny i wody. Inne dodatki są niedopuszczalne. Po ugotowaniu makaronu z semoliny, nie trzeba hartować go wodą. Dobry makaron z mąki durum nie powinien się kleić.

Makaron z pszenicy durum:

  • ma niski indeks glikemiczny, co powoduje, że wyrzut cukru i insuliny jest niższy niż po zjedzeniu zwyczajnej oczyszczonej mąki pszennej. Dokładna wysokość indeksu jest uzależniona od czasu gotowania makaronu – jeżeli gotujemy makaron przez 20 minut ma on IG 58, ale jeżeli będziemy gotować go jedynie 12 minut, wartość ta zmniejsza się do 34
  • zawiera około 323 kcal w 100 g, z czego 12 g stanowi białko, 2 g tłuszcze, 64 g węglowodany, a aż 7 g błonnik.
  • zawiera więcej fosforu, potasu, żelaza, miedzi, manganu, cynku, a także witamin z grupy B (B1, B2, B5, B6) oraz kwasu foliowego niż mąka z pszenicy zwykłej. Durum zawiera również luteinę, która chroni przed działaniem wolnych rodników i wspomaga wzrok.

4. Makarony bezglutenowe:

  • makaron kukurydziany
  • makaron ryżowy
  • makaron amarantusowy
  • makaron ciecierzycowy
  • makaron gryczany

5. Inne makarony:

  • makaron orkiszowy – mąka orkiszowa ma dużą zawartość błonnika. Zawiera witaminy z grupy B, PP i wiele cennych minerałów, takich jak żelazo, potas, cynk, wapń i krzem. Dieta orkiszowa wzmacnia układ odpornościowy, obniża poziom cholesterolu we krwi, pomaga uporać się z niestrawnością, usprawnia pracę przewodu pokarmowego, przyśpieszając metabolizm. Pomaga w problemach skórnymi (zawartość krzemu) i ogólnie pozytywnie wpływa na stan skóry.
  • makaron jęczmienny – otrzymuje się z mąki jęczmiennej, która zawiera dużo witaminy PP, która wspomaga metabolizm i układ nerwowy. Ma niewiele glutenu.

Podsumowując najkorzystniejszy makaron to:

  • makaron pełnoziarnisty z mąki żytniej, razowy żytni
  • makaron z pszenicy durum, z mąki semoliny
  • makaron z mąki orkiszowej
Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s